Aktuellt

Filmhelger är till för alla medlemmar i någon filmstudio. Det är en helg full av filmhistoriska nedslag, trivsel, mat och umgänge.

Tema Adaptioner

Idag diskuteras allt oftare adaptionen som något problematiskt. I en värld där ingen verkar våga göra film utan en känd förlag anser många att originalmanusen är förlorare i den filmhistoriska utvecklingen. Men då får vi inte glömma bort att adaptioner inte automatiskt betyder att det saknas originalitet. Det räcker med att titta på några av filmhistoriens mest hyllade filmer. Casablanca var skriven som en pjäs, Rashomon två noveller, Cykeltjuven en roman och till I hetaste laget hämtade Billy Wilder historien från en gammal fransk film. Men vad är det som gör en adaption, oavsett förlaga, lyckad? Under denna helg ber vi en rad filmkritiker och filmarbetare presentera var sitt lyckat val och förklara varför.

Program

10.00 Incheckning (Fika finns i restaurangen)

10.30 – 12.00 FILM: Tony Takitani (2005, Jun Ichikawa, 75 min)

Tony Takitani har alltid känt sig utanför och retats för sitt västerländska namn. Men han börjar komma ut ur sitt skal när han möter den vackra Eiko. Regissören Jun Ichikawa har överfört Haruki Murakamis novell till ett visuellt drivet drama om ensamhet och kärlek. Allt till Ryuichi Sakamotos hypnotiska pianotoner.
OBS! Filmen hade aldrig svensk premiär och visas här med engelska undertexter.

12.15 – 13.00 Föreläsning: Joakim Hermansson, Högskolan i Dalarna

I en introduktion till adaptioner berörs hur adaptioner kan definieras, hur adaptioner engagerar och vad som händer med karaktärer och innehåll när böcker blir till film.

Joakim Hermansson undervisar på filmproduktionsutbildningarna vid Högskolan Dalarna om adaption och manusskrivande. Hans doktorsavhandling Adapting Adulthood (2021) handlar om vad som händer med det tematiska innehållet när böcker blir filmmanus och film.

13.00 – 14.00 Lunch i restuarangen

14.00 – 15.40 FILM: Kort möte (Brief Encounter, 1945, David Lean, 86 min)

Noel Coward bearbetar sin egen pjäs om Laura (Celia Johnson) som blir bekant med Alec (Trevor Howard) på pendeltåget och vars flyktiga bekantskap utvecklas till något mer och djupare. Ständigt nämnd som en av filmhistoriens bästa, och mest romantiska, filmer. 35-mm kopian som visas är svensktextad och ett arv från SFF:s egen klassikerimport.

Förfilm: Spare Time (1939, Hymphrey Jennings, 15 min, otextad)

15.40 – 15.55 Fikapaus

15.55 – 17.40 FILM: En rövarhistoria (Bande à part, 1964, Fra, Jean-Luc Godard, 92 min)

En asymmetrisk kärlekstriangel blir till inbrottsplan när den förtjusande Odile (Anna Karina) möter radarparet Franz och Arthur, som har sett minst en amerikansk gangsterfilm för mycket. Noir, drama och romantik i en av Godards bästa. Filmen bygger på en bok av Dolores Hitchens. Michael Timm introducerar filmen.

17.45 – 19.45 Mingel, quiz och middag

19.45 – 22.00 FILM: Richard III (1995, UK, Richard Loncraine, 104 min)

Shakespeare inspirerades av de gamla grekiska dramerna och filmen i sin tur återvänder ständigt till bardens pjäser för inspiration. Här spelar Ian McKellen rollen som kung Richard i en filmatisering av Shakespeares pjäs som flyttat handlingen till ett fascistiskt engelskt 1930-tal. Mårten Blomkvist introducerar filmen.

Söndag

09.10 – 11.10 FILM: Banketten (1948, Sv, Hasse Ekman, 106 min)

Den rika familjen Cotten förbereder en magnifik 60-årsbankett till faderns ära. Men allt står inte rätt till. Samtidigt som kristallglasen höjs och skratten ekar i bankettsalen utspelas ett drama bakom låsta dörrar som sliter överklassidyllen i stycken och får skratten att stelna. Eva Henning gör ett av svensk films starkaste kvinnoporträtt i Hasse Ekmans Bergman-doftande filmatisering av Marika Stiernstedts roman. Mikaela Kindblom introducerar filmen.

11.10 – 11.25 Fikapaus

11.25 – 13.10 FILM: Tristram Shandy (A Cock and Bull Story, 2005, UK, Michael Winterbottom, 95 min)

Steve Coogan i superb komisk form i en film som kort och gott handlar om den problemfyllda inspelningen av en ofilmbar roman. En roman som i höst kommer i ny svensk översättning av Klas Östergren. Emma Gray Munthe introducerar filmen.

13.10 Lunch

Lunchen går att ta med sig om man så önskar.

Anmälan

Anmälan öppen för filmstudiomedlemmar. Kostnad 850 kronor inkluderar entré och mat. OSA 6 oktober, 2024.

Boka din biljett här:
https://www.filmstudio.se/evenemang/filmhelg-ht-24

Höstens program på Kalmar Filmstudio bjuder på intressanta filmer med olika aktuella ämnen och teman. Varmt välkommen till en ny filmhöst på Saga!

14 + 16 + 17 sep
Det finns alltid en morgondag(Italien)
28 + 30 sep + 1 okt
Perfect Days(Japan,Tyskland)
12+14+15 okt
Goodbye Julia(Sudan,Egypten, m fl)
26+28+29 okt
Fremont(USA)
9+11+12 nov
Lärarrummet(Tyskland)
23+25+26 nov
Kaptenen(Belgien, m fl)
7+9+10 dec
Poor Things(Grekland, m fl)

Du hittar filmhäftet i PDF-format här.

Nytt för terminen är att vi utökar med ytterligare en visning per film! Dessutom flyttar vi fram visningstiderna för måndagar en halvtimme. Du kan välja mellan lördagar kl 15.00, måndagar kl 17.30, måndagar kl 20.00 och tisdagar kl 18.00.

Obs! Måndagen den 9 december börjar sista visningen kl 20.30!

Du köper ditt medlemskort till ett av visningstillfällena men kan i mån av plats se filmen vid någon av de andra visningarna. Se vidare viktig information under fliken Medlemskort.

Extra! Öppet även för icke medlemmar!                           
Vi kommer att arrangera en småländsk afton på Kalmar Teater onsdagen den 30 oktober. Filmerna Unga Astrid (Lindgren!) och Mitt liv som hund visas. Reidar Jönsson, som skrev boken Mitt liv som hund, som ligger till grund för filmen, kommer att berätta om sin bok och presentera filmerna.
Mer information om detta evenemang kommer senare.