Det svenska Oscarsbidraget liknar inte något annat som har visats på film. Filmen, som baserar sig på en novell av John Ajvide Lindqvist, rotar djupt i den nordiska folktron men innehåller också ingredienser av brutalt kriminaldrama, mytologiserad naturlyrik, en minst sagt egensinnig queerproblematik och skogstokig erotik. Fotot väver snyggt ihop stillösa svenska stuginredningar i gula toner med själlösa institutionsmiljöer i kallt vitt ljus och drömska naturscenerier i dovt grönt.
Huvudperson är den grovhuggna Tina som jobbar som tulltjänsteman och lever ett distanserat liv tillsammans med den grinige kamphundsälskaren Roland. Hon är apart på alla tänkbara sätt och trivs bäst i skogen, i tyst samspråk med skogens vilda djur. Men hon är också del i ett passionsdrama mellan två udda existenser. En av huvudpersonerna konstaterar kallt att ”människorasen är en sjukdom”. Det finns en svart logik i detta, men också ett grymt löfte.